Translate

Τρίτη 9 Απριλίου 2013

Ο Κήρυκας, η κουτσομπόλα και ο δημοσιογράφος.

Τον τελευταίο καιρό με βασανίζει ένα ζήτημα που σίγουρα δεν απασχολεί μόνο εμένα. Πως θα μπορούσε άλλωστε όταν κάτι τόσο σημαντικό όσο η πληροφόρηση είναι αναγκαίο για την επιβίωση του κάθε ζώντος οργανισμού του πλανήτη....
Η πληροφορία αναγνώστη μου είναι δύναμη, και η δύναμη είναι το στοιχείο εκείνο που βοηθά στην παράταση του μόνου πράγματος που κανένας δεν μπορεί να αποφύγει δηλαδή τον θάνατο. Μέχρι λοιπόν να σηκώσουν το έπιπλο με το καπάκι που θα μας περιέχει θα έχουμε την ανάγκη της πληροφορίας, όπως του φαγητού, του ύπνου, του έρωτα και του ονείρου.
    Έτσι κάθε εξουσία που σέβεται τον εαυτό της δίνει βάση στον έλεγχο των παραπάνω βασικών αναγκών. Στην πληροφορία μάλιστα δίνει κάτι παραπάνω, μιας και αν κυκλοφορεί ανεξέλεγκτη μπορεί να της κάνει τόσο μεγάλη ζημιά που η ήτα ενός ηγέτη σε έναν πόλεμο μάλλον μοιάζει με σωτηρία. Άλλωστε ο ίδιος ο πόλεμος είναι μέσο άσκησης πολιτικής κατά τον Καρλ Βον Κλάουζεβιτς και μάλιστα όταν ο κόσμος αντιληφθεί και αξιολογήσει την πληροφορία προς όφελος του.
Έτσι στην Ελλάδα με ένα θερμό επεισόδιο (όπως τα Ίμια), βλέπουμε τους «κακούς» Τούρκους και παραβλέπουμε τον μιζαδόρο Άκη. Βέβαια το θερμό επεισόδιο συμφέρει και την Τουρκική κυβέρνηση που διατήρησε την μιζαδόρα Τανσού για όλη τη διάρκεια της θητείας της.
Ο φίλος μου ο Θανάσης πίνοντας τον καφέ του μου είπε «όταν βλέπεις δυο φτωχούς να μαλώνουν ψάξε να βρεις τον πλούσιο που τους βάζει». Η πληροφόρηση και τα μέσα της αυτόν τον ρόλο παίζουν. Να μην το βρεις με τίποτα.
Η ιστορία μας το διδάσκει με το κλασικό παράδειγμα του κήρυκα.
Ήταν πρόσωπο ιερό που κρατώντας το μπαστούνι του και μόνο δεν κινδύνευε από τίποτα. Κι αυτό γιατί αν πειράξεις έναν κήρυκα είναι σαν να κόβεις το τηλεφωνικό δίκτυο που χρησιμοποιείς. Την ίδια αξία είχαν και ο ντελάλης καθώς και η κουτσομπόλα της γειτονιάς. Ήταν πρόσωπα που, αν και πολλές φορές μας ήταν αντιπαθή, ωστόσο ήταν καλοδεχούμενα κυρίως όταν οι πληροφορίες που μετέφεραν ήταν υπέρ μας. Και βέβαια οι άρχοντες που δεν αφήνουν τίποτα στην τύχη για να μπορούν να το ελέγχουν το μετέτρεψαν σε επάγγελμα. Αυτό είναι απόλυτα φυσικό μιας και ο εμπειροτέχνης (κήρυκας) και η ερασιτέχνης (κουτσομπόλα), μεταφέρουν πολλά που δεν πρέπει να μεταφερθούν. Φανταστείτε το κακό  που έπαθαν οι Πεισιστρατίδες από το «νενικήκαμεν» του Φειδιππίδη. Τώρα δεν θα υπήρχε χρυσός αιώνας μιας και η Αθήνα θα ήταν ότι η Ελλάδα τώρα. Ένα προτεκτοράτο.
Έτσι το ειδησεογραφικό δίκτυο μεταφέρει πάντα την πληροφορία που έχει το χρώμα του χρυσού. Κίτρινο. Δεν είναι τυχαίο πως οι δημοσιογράφοι που πήγαν να μεταδώσουν κάτι παραπάνω, ή κάτι διαφορετικό είχαν όλοι το ίδιο τέλος. Τους έφαγε το μαύρο σκοτάδι.
Ναι αναγνώστη μου όσες εκπομπές της τηλεόρασης έλεγαν κάτι που δεν «έπρεπε» απλά εξαφανίστηκαν. Τα «ανεξάρτητα» έντυπα έχουν σπόνσορες που δεν δίνουν τα λεφτά τους για να μάθεις εσύ την αλήθεια. Ακόμα και το διαδίκτυο που χρησιμοποιώ για να γράφω τα άρθρα μου είναι ελεγχόμενο και ανά πάσα στιγμή διακοπτόμενο. Αν θέλεις, για να το διαπιστώσεις, κάνε ένα πείραμα. Όταν ήμουν σε μια σελίδα, που κοινοποιούσα χιουμοριστικές αφίσες, τα έβαλα με τον αντιεξουσιαστικό χώρο και την πιθανότητα να λειτουργεί σαν μέσο χειραγώγησης του κόσμου σπρώχνοντας τον προς την άκρα δεξιά (μιας και η βία δεν έχει πρόσημο). Μ’ αυτόν τον τρόπο βρέθηκα με έναν ωραίο αποκλεισμό.
Αυτό δείχνει βέβαια ότι όντως κανένας δεν αντέχει την αλήθεια και κυρίως όταν πατάει γερά στην λογική. Δοκίμασε να το κάνεις και θα δεις πόσο εύκολα θα κάνεις εχθρούς. Βλέπεις το αμερόληπτο της ενημέρωσης είναι κάτι σαν το ανεξάρτητο της δικαιοσύνης.
Παρεμπίπτοντος ο ναρκομανής που με έκοψε σπούδασε δημοσιογράφος, οπότε καταλαβαίνεις ότι ουσιαστικά είναι ένα γρανάζι του συστήματος που σφυρίζει αδιάφορα. Ακόμα κι εγώ μπορεί να είμαι, αλλά αυτό το καταστέλλω μέσα μου μιας και η κύρια άποψη μου είναι ότι μπορώ να συνεργάζομαι με όλους όσους δεν έχουν σκοπό να μου φορέσουν σαμάρι.
Έτσι συνοψίζοντας θα σου πω πως φορέας ενημέρωσης μπορεί να είναι ο καθένας, αρκεί να μην καβαλάει την είδηση και αναπαράγοντας την όπως την βλέπει κι όχι όπως θα ήθελε να την δει.
Ναι αναγνώστη μου προτιμώ να με ενημερώνει ο κήρυκας ή η κουτσομπόλα παρά ο Δημοσιογράφος."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου